Máme jedno z nejlepších zdravotnictví na světě, pokud přepočítáme náklady na výsledky. Nepochybně stojí v pořadí států výše, než naše ekonomika jako celek. Také je pravda, že se nám i tak v systému ztrácejí desítky miliard, leč to je boj, neb se ztrácejí do něčích kapes a ten je nebude chtít pustit. Před lety ale lékaři udělali hrozivou chybu. Místo, aby si dále rozumně celý systém ladili s využitím své nepochybné vlivové síly, jejich mladší část začala dělat politiku. Založili odbory, začali stávkovat, do svého čela zvolili místo profesorů lékaře-politiky. Diskuse o nesmírně složitém a komplikovaném systému se dostaly na ulici. Výsledkem je jistě navýšení platů mladých i starších lékařů, neb se ukázali být schopni pomoci vyhrát volby ale též poměrně velká ztráta prestiže. Lékaři se zařadili někam poblíž "Ďuškovýchˇželezničářů. Veřejná podpora poklesla, lékaři to cítí denodenně v ordinacích, kde se diskuse s pacienty docela vyostřila. O křik a pocit ústrků v medicíně není nouze. Nejde totiž o jednolitou supinu "trpících", naopak, problém je v tom, že zájmy starších a mladších; nemocničních a ambulantních; zaměstnanců a zaměstnavatelů jsou naprosto odlišné. Je to takový stát sám pro sebe. Smrtící nebezpečí pro na lékárenských vahách odměřovanou rovnováhu zájmů je pak humpolácký politický vstup, který "jednoduchými recepty" páchá spoustu škod. Řešení je prosté, přesuňme odborná rozhodování tam, kde se dělala v docela systematických časech socialistického zdravotnictví (ano, jsa pravičák, tohle musím pochválit) na Vědeckou radu ministerstva, kde jsou profesoři prověření jak odborně, tak managersky- nominací odbornými společnostmi. Odtud by měly vycházet návrhy, minimálně by tu měly být intenzivně korigovány. Tento odborný trust vyvažující jednotlivé zájmy by měl s komorami ,reprezentujícími všechny lékaře a lékárníky, a politiky, reprezentujícími občany- pacienty (svazy pacientů jsou nadpočetný element) dát dohromady jednotlivé potřebné kroky. Jen proboha ne zase nějaké řešení efektivní pro voliče. Při chybách v systému nejde o nákup nesmyslných transportérů ale umírají lidé.
P.S. Abych tak jenom neteoretizoval, přikládám svoji analýzu problémů a silných stránek našeho systému (vlevo) a řešení (vpravo). Podle grafiky poznáte, že jsem to tvořil pro TOP 09, ta z toho nic nepoužila, má to asi svoje chyby, a tak to dávám k veřejné diskusi, třeba se to někomu hodí. A těším se na diskusi.
Motto: Smyslem zdravotnictví je udržet či prodloužit délku a medicínskou kvalitu života. | |
současný stav | posun |
Tradice: | |
Vysoká úroveň české špičkové medicíny | Koncentrovat dále finance a personál do špičkových center |
Rovnostářské prostředí | Financovat centra podle měřitelných světových výsledků |
Rozpadá se návaznost promyšlené sítě | Obnovit rajonizaci |
Zdrav. síť neodpovídá vývoji společnosti | Revidovat síť zdravotnických zařízení podle spádovosti |
Vysoká úroveň medicínského školství | Ustanovit univerzitní nemocnice- vícezdrojové financování |
Korupční vliv obchodní sféry | Vyšší etické a odborné nároky u univerzitních nemocnic |
Špatná distribuce absolventů | Přesun části praktické výuky do krajů |
Duplikace výukových a výzkumných kapacit | Počet univerzitních nemocnic odpovídá počtu fakult |
Duplikace fakult a chybějící obory | Vyšší diferenciace medicínských fakult - nové obory |
(management zdravotnictví) | |
Snižující se kvalita některých škol | Vyšší kvalita školství u nelékařských profesí (tvrdší certifikace) |
Regionálně chybějící nelék. profese | Geografická redistribuce nelékařského medic. školství |
Postavení českého zdravotnictví v regionu | Podpora medic. turistiky v ČR (zdroj příjmů a kvalifikace) |
Odpovědnost: | |
Chybějící prostředky zdrav. pojištění | Povinné zdravotní připojištění (současné se rozdělí |
na část pokrývající akutní paušální síť a na část hradící | |
přístup k dalším službám) - podle platby výše požitků | |
Diferenciace pojistných plánů pojišťoven | |
Předpokládá se, že část obyvatelstva si bude platit | |
připojištění vyšší než dnes je úhrada ZP | |
Malá odpovědnost ke svému zdraví | Výše úhrady připojištění dle parametrů vlastní péče |
(bonus za preventivní prohlídky, nekuřáci, BMI) | |
Vyšší spoluúčast u nemocí s přímou možností | |
ovlivnění pacientem (hypertenze, diabetes , zubní kaz...) | |
při rizikových faktorech ovlivnitelných pacientem | |
Neefektivita manag. veřejných zdrav. zař. | Osobní odpovědnost managementu |
Chybějící LSPP, zejména regionálně | Povinnost LSPP pro lékaře finacované ZP |
Ne všichni se neustále dovzdělávají | Tlak na celoživotní vzdělávání |
Odpovědnost odborných společností popř. jedn. odborníků | |
Vzdělávání začínajících lékařů | Půjčky na vzdělávání s vazbou na stát či dokonce region |
Prosperita: | |
Neefektivita většiny lůžkových zařízení | Přeměna všech na obchodní společnosti byť vlastněné |
státem, kraji či municipalitami | |
Privatizace řízení nemocnic (nikoli nutně vlastního majetku) | |
Nadbytečné náklady na léky | Preskribce účinné látky |
Veřejná aukce účinných látek snižující ceny | |
Vzdělávání lékařů nefinancovat farmaceutickými firmami | |
Nedostatek lékařů do nočních služeb | Omezit počet nemocnic s příjmy po prac. době |
Extrémní náklady na některé diagnózy | Přeshraniční spolupráce- vyšší kvalita, nižší náklady |
Prodražování technologií a personál. nákladů | Racionální certifikace snižující rostoucí fixní náklady |
Nemožnost si legálně připlatit za léčbu | Uvolnění omezení a naopak zvýšení tlak proti "šedé |
ekonomice ve zdravotnictví" | |
Nespravedlivá a neefektivní distribuce | Rozpočtování odborností podle priorit zdrav. politiky |
financí mezi medicínskými obory | a efektu na délku a kvalitu života- řízení odbornými |